
Наукові дослідження в Інституті обдарованої дитини НАПН України провадяться відповідно до Закону України «Про пріоритетні напрями розвитку науки і техніки» від 11 липня 2001 р. № 2623-111 із змінами, Переліку пріоритетних тематичних напрямів наукових досліджень і науково-технічних розробок на період до 2020 року, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 2011 р. № 942, 23 серпня 2016 р. № 556; від 21 квітня 2021 р. № 380), Пріоритетних напрямів (тематики) наукових досліджень та науково-технічних (експериментальних) розробок Національної академії педагогічних наук України на 2022–2026 рр. схвалених загальними зборами НАПН України 19 листопада 2021 р. № 1-1/2-4.
Тематика досліджень відображає основні напрями наукової діяльності установи, пов’язані з отриманням і доведенням нових наукових знань та практичних доробок для науково-методичного забезпечення системи освіти з питань діагностики обдарованості, проєктування та підтримки розвитку обдарованої особистості в освітньому середовищі.
Передбачаються дослідження актуальних фундаментальних і прикладних проблем щодо:
- формування наукового світогляду учнів, їх системного і критичного мислення;
- розроблення науково-методичних засад реалізації особистісного потенціалу обдарованих учнів у закладах спеціалізованої освіти наукового спрямування;
- формулювання теоретико-методичних засад діагностики чинників розвитку обдарованої особистості залежно від виду обдарованості (академічна, інтелектуальна, творча, комунікативна), дослідження специфіки соціально-психологічних, особистісних та когнітивних особливостей учнів із різними видами обдарованості;
- з’ясування дидактико-методичних засад наукової освіти обдарованої учнівської молоді, розроблення моделі реалізації STEM/STEAM-освіти, обґрунтування доцільності використання форм і методів навчання в умовах реалізації STEM/STEAM-освіти в закладах спеціалізованої освіти наукового спрямування;
- розроблення науково-методичних засад реалізації змісту середньої спеціалізованої освіти наукового спрямування;
- розроблення методичних засад впровадження освітніх моделей спеціалізованої освіти наукового спрямування в закладах загальної середньої та позашкільної освіти.
Наукові дослідження, виконання яких розпочалося у 2022 році
«ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ДІАГНОСТИКИ ЧИННИКІВ РОЗВИТКУ ОБДАРОВАНОЇ ОСОБИСТОСТІ» (прикладне дослідження, 2022-2024 рр.).
Напрям 4: Педагогіка і психологія освітнього процесу.
Проблема наукового дослідження: Виявлення обдарованості дітей та розвиток їхніх здібностей в освітньому процесі.
Мета дослідження: розробити теоретико-методичні засади діагностики чинників розвитку обдарованої особистості залежно від виду обдарованості та їх урахування в освітньому процесі.
«ФОРМИ І МЕТОДИ НАВЧАННЯ ОБДАРОВАНОЇ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ В УМОВАХ РЕАЛІЗАЦІЇ STEM/STEAM-ОСВІТИ В ЗАКЛАДАХ СПЕЦІАЛІЗОВАНОЇ ОСВІТИ НАУКОВОГО СПРЯМУВАННЯ» (прикладне дослідження, 2022-2024 рр.).
Напрям 7: Повна загальна середня освіта. Спеціалізована освіта.
Проблема наукового дослідження: Дидактико-методичні засади наукової освіти. Методика і технології STEM-освіти.
Мета дослідження: Розробити форми і методи навчання обдарованої учнівської молоді в умовах реалізації STEM/STEAM-освіти в закладах спеціалізованої освіти наукового спрямування.
«НАУКОВО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ РЕАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТІСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ОБДАРОВАНИХ УЧНІВ У ЗАКЛАДАХ СПЕЦІАЛІЗОВАНОЇ ОСВІТИ НАУКОВОГО СПРЯМУВАННЯ» (прикладне дослідження, 2022-2024 рр.).
Напрям 4. Педагогіка і психологія освітнього процесу.
Проблема наукового дослідження: Індивідуально-психологічні відмінності учнів та їх урахування в освітньому процесі.
Мета дослідження: розроблення науково-методичних засад реалізації особистісного потенціалу обдарованих учнів у закладах спеціалізованої освіти наукового спрямування.
«НАУКОВО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ЗМІСТУ СПЕЦІАЛІЗОВАНОЇ ОСВІТИ НАУКОВОГО СПРЯМУВАННЯ» (прикладне дослідження, 2022-2024 рр.).
Напрям 4: Педагогіка і психологія освітнього процесу.
Проблема наукового дослідження: Індивідуально-психологічні відмінності учнів та їх урахування в освітньому процесі.
Мета дослідження: розробити, експериментально перевірити та обґрунтувати науково-методичні засади реалізації змісту середньої спеціалізованої освіти наукового спрямування.
Наукові дослідження, виконання яких розпочалося у 2021 році
«ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ВИКОРИСТАННЯ ФІЛОСОФСЬКИХ МЕТОДІВ ПІЗНАННЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ» (фундаментальне дослідження, 2021-2023 рр.).
Напрям 4. Педагогіка і психологія освітнього процесу.
Проблема наукового дослідження: Формування наукового світогляду учнів, системного і критичного мислення учнів та студентів.
Мета дослідження: дослідження педагогічних можливостей використання філософських методів пізнання в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти і розроблення методичних засад формування системного і критичного мислення учнів.
Наукові дослідження, виконання яких розпочалося у 2020 році
«МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ІННОВАЦІЙНИХ ПРАКТИК НАУКОВОЇ ОСВІТИ У РЕГІОНАЛЬНІЙ МЕРЕЖІ ЦЕНТРУ ЮНЕСКО «МАЛА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ» (прикладне дослідження, 2020-2022 рр.).
Напрям 4: Педагогіка і психологія освітнього процесу.
Проблема наукового дослідження: Теорії і моделі дидактичних і методичних систем. Дидактичні засади освіти для стійкого розвитку.
Мета дослідження: розробити методичні засади інноваційних практик спеціалізованої освіти наукового спрямування та реалізувати їх в освітній діяльності регіональної мережі Центру ЮНЕСКО «Мала академія наук України».
Наукові дослідження, виконання яких розпочалося у 2019 році
Теоретико-методичні засади діагностики когнітивних та особистісних чинників самовизначення щодо майбутньої професії обдарованих учнів ліцею (прикладне дослідження,2019-2021 рр.)
Напрям 4: Педагогіка і психологія освітнього процесу.
Проблема дослідження. Виявлення обдарованості дітей та розвиток їхніх здібностей в освітньому процесі.
Завдання дослідження:
- виокремлення сутнісних особливостей сучасного ринку професій, опис сучасних професійних середовищ та характерних для них професійно важливих якостей;
- обґрунтування методів діагностики когнітивних та особистісних чинників самовизначення щодо майбутньої професії обдарованих учнів ліцею;
- формулювання теоретико-методичних засад діагностики когнітивних та особистісних чинників самовизначення щодо майбутньої професії обдарованих учнів ліцею;
- розроблення та обґрунтування моделі діагностики когнітивних та особистісних чинників самовизначення щодо майбутньої професії обдарованих учнів ліцею;
- створення та апробація опитувальника самовизначення щодо майбутньої професії обдарованих учнів ліцею. Апробація модифікованих тестів Ф. Вільямса;
- розробка практичних рекомендацій психологам та педагогічним працівникам закладів загальної середньої та позашкільної освіти щодо діагностики самовизначення у майбутній професії обдарованих учнів ліцею.
Теоретико-методичні засади інтеграції формальної і неформальної освіти обдарованих учнів на основі освітніх програм спеціалізованої освіти наукового спрямування (прикладне дослідження, 2019-2021 рр.)
Напрям 4. Педагогіка і психологія освітнього процесу.
Проблема дослідження. Виявлення обдарованості дітей та розвиток їхніх здібностей в освітньому процесі.
Завдання дослідження:
- виокремлення теоретичних засад розроблення освітніх програм спеціалізованої освіти наукового спрямування для обдарованих учнів гімназій та ліцеїв в умовах інтеграції формальної і неформальної освіти та методичних основ їх реалізації;
- розроблення проектів навчальних програм для обдарованих учнів гімназій та ліцеїв: обґрунтування критеріїв відбору учасників освітньої програми; підбір діагностичного інструментарію та визначення діагностичних процедур;
- розроблення супровідних дидактичних матеріалів та організаційного механізму реалізації освітніх програм для обдарованих учнів;
- експериментальна перевірка теоретико-методологічних засад розроблення та реалізації освітніх програм для обдарованих учнів в умовах інтеграції формальної та неформальної освіти, узагальнення та оформлення результатів дослідження;
- розроблення програми семінару та методичних рекомендацій для вчителів з реалізації освітніх програм для обдарованих учнів в умовах інтеграції формальної та неформальної освіти.
Науково-методичне забезпечення соціально-психологічної адаптації обдарованих учнів в умовах інформаційно-освітнього середовища закладів загальної середньої освіти (прикладне дослідження, 2019-2020 рр.)
Напрям 19. Соціальна педагогіка та соціальна робота.
Проблема дослідження. Проблеми соціальної адаптації та соціальної інтеграції особистості.
Завдання дослідження:
- побудова моделі та обґрунтування комплексного діагностичного інструментарію соціально-психологічної адаптації обдарованих учнів закладів загальної середньої освіти;
- експериментальна перевірка теоретичної моделі соціально-психологічної адаптації учнів в умовах інформаційно-освітнього середовища закладів загальної середньої освіти;
- розроблення методики тьюторського супроводу соціально-психологічної адаптації обдарованих учнів в умовах закладів загальної середньої освіти, її апробація;
- підготовка методичних рекомендацій щодо конструктивного перебігу процесу адаптації обдарованих учнів в умовах інформаційно-освітнього середовища закладів загальної середньої освіти;
- узагальнення та систематизація теоретичних та експериментальних результатів дослідження.
Дидактичні засади навчання інтелектуально обдарованих учнів ліцею (прикладне дослідження, 2019-2020 рр.)
Напрям 4. Педагогіка і психологія освітнього процесу .
Проблема дослідження. Дидактичні засади інноваційних методів і технологій навчання.
Завдання дослідження:
- на основі узагальнення теорії і практики діяльності закладів освіти для інтелектуально обдарованих учнів виокремити засади конструювання змісту та реалізації середньої спеціалізованої освіти наукового спрямування;
- обґрунтувати вимоги до дидактичного забезпечення реалізації спеціалізованого блоку варіативної частини навчального плану наукових ліцеїв (10–12 класи);
- обґрунтувати форми організації освітнього процесу у наукових ліцеях (10–12 класи);
- обґрунтувати вимоги до добору методів навчання у контексті формування в учнів наукового мислення;
- експериментально перевірити вимоги до дидактичного забезпечення реалізації спеціалізованого блоку варіативної частини навчального плану наукових ліцеїв (10–12 класи), форми організації освітнього процесу у цих закладах освіти та вимоги до добору методів навчання у контексті формування в учнів наукового мислення;
- узагальнити одержані результати у формі дидактичних засад організації освітнього процесу у наукових ліцеях (10–12 класи).
Наукові дослідження, виконання яких розпочалося у 2018 році
Стратегії і методи розвитку творчої особистості (фундаментальне дослідження, 2018-2020 рр.)
Напрям 2. Філософія освіти.
Проблема дослідження. Нова філософія педагогіки в контексті модернізації освітнього простору України.
Завдання дослідження:
- систематизація і опрацювання науково-теоретичних, історичних та інших першоджерел за темою;
- вивчення історії та методології формування творчості як чинника становлення творчої особистості в розвитку сучасного «суспільства знань»;
- дослідження значення творчої здатності людини у якості актуальної проблеми для діяльності Інституту обдарованої дитини НАПН України;
- аналіз процесу розвитку творчої особистості в контексті критичного мислення;
- дослідження взаємодії творчого і праксеологічного чинників у процесі розвитку освіти і педагогіки;
- системний аналіз творчості як чинника розвитку особистості в сучасних трансформаціях педагогічних практик;
- узагальнення одержаних концептуально-методологічних результатів, структурування елементів, виявлення закономірностей, що характеризують обдарованість і творчий розвиток особистості.
- З’ясування умов, що забезпечують високий рівень розвитку здібностей особистості, її ціннісне ставлення до власних можливостей, спрямованість на самовдосконалення та саморозвиток;
- встановлення взаємозв’язку між творчою діяльністю і творчим мисленням у контексті сучасного освітнього процесу і педагогічних практик;
- обґрунтування підходів до модернізації методів і форм розвитку творчої особистості;
- випрацювання рекомендацій щодо методів формування та розвитку обдарованої особистості, які могли б стати важливим теоретичним внеском у розвиток методики і практики педагогічного процесу;
- узагальнення і систематизація одержаних теоретичних, методологічних результатів.
Наукові дослідження, виконання яких розпочалося у 2017 році
Інформаційно-технологічне забезпечення розвитку академічної обдарованості учнів ліцеїв на засадах синергетики (прикладне дослідження, 2017-2019 рр.)
Напрям 14. Психологічні основи творчості та обдарованості.
Проблема дослідження. Освіта і розвиток обдарованої особистості.
Завдання дослідження:
- аналіз і систематизація теорії і практики виникнення синергетичного ефекту, у тому числі в процесі розвитку академічної обдарованості старшокласників;
- виявлення значення когнітивної здатності та позитивної інтерференції знань у процесі розвитку академічної обдарованості;
- наукове обґрунтування теоретичних моделей, методів, технологій і процедур досягнення синергетичного ефекту в процесі розвитку академічної обдарованості старшокласників;
- узагальнення основних теоретичних положень роботи та експериментальна перевірка ефективності розроблених моделей, методів, технологій і процедур досягнення синергетичного ефекту в процесі розвитку академічної обдарованості старшокласників.
Теми науково-дослідних робіт, виконання яких розпочинається в 2016 році
Науково-методичне забезпечення проектування і створення засобів інформаційно-комунікаційних технологій для діагностування обдарованості дітей та молоді (прикладне дослідження) 2016-2018 рр.
Мета роботи – обґрунтувати і розробити систему інформаційно-комунікаційних засобів діагностики різних обдарованості дітей та молоді.
Науково-методичні засади психологічної діагностики особистісних чинників розвитку інтелектуальної обдарованості старшокласників (прикладне дослідження) 2016-2018 рр.
Мета роботи – розробити методи психологічної діагностики особистісних чинників розвитку інтелектуальної обдарованості старшокласників, схильних до дослідницької діяльності, створити технологію їх практичного використання.
Науково-методичне забезпечення інтерактивної підтримки процесу соціалізації обдарованих старшокласників в Інтернет-середовищі (прикладне дослідження) 2016-2018 рр.
Мета роботи – науково обґрунтувати та розробити методичні й інформаційні засоби інтерактивної психолого-педагогічної підтримки процесу соціалізації обдарованих старшокласників в Інтернет-середовищі.
Науково-методичні засади діагностики практичного інтелекту учнівської молоді (прикладне дослідження) 2016-2018 рр.
Мета роботи – розробити і обґрунтувати методику діагностики практичного інтелекту учнівської молоді.
Теми науково-дослідних робіт, виконання яких розпочинається в 2015 році
Формування інформаційно-освітнього середовища як чинника розвитку інтелектуально обдарованої учнівської молоді на основі онтологічних електронних ресурсів (прикладне дослідження) 2015-2017 рр.
Мета роботи – розробити програмно-інформаційне та інформаційно-методичне забезпечення підтримки інтелектуального розвитку обдарованої молоді в інформаційно-освітньому середовищі на основі онтологічних електронних ресурсів.
Критичне мислення як чинник розвитку обдарованості людини в сучасних трансформаціях соціокультурних цінностей (фундаментальне дослідження) 2015-2017 рр.
Мета роботи – теоретично обґрунтувати концептуально-методологічні положення критичного мислення як чинника розвитку обдарованості людини.
Теми науково-дослідних робіт, виконання яких завершено
- Проблема інновації в суспільній науці в контексті філософії освіти: історія, теорія, методологія. (прикладне дослідження) 2007-2008 рр.
- Методичні основи діагностики інтелектуальної обдарованості. (прикладне дослідження) 2007-2009 рр.
- Проектування особистісного розвитку інтелектуально обдарованої особистості. (прикладне дослідження) 2007-2009 рр.
- Вітчизняні та світові тенденції розвитку системи навчання і виховання обдарованої особистості. (прикладне дослідження) 2007-2009 рр.
- Розробка інноваційних моделей навчання обдарованої молоді. (прикладне дослідження) 2007-2009 рр.
- Людиноцентризм як методологія і практика розвитку обдарованої особистості. (фундаментальне дослідження) 2009-2011 рр. Мета – дослідити сутність концепції методології філософії людиноцентризму та визначити її значення для наукових стратегій Інституту обдарованої дитини НАПН України. Визначити місце і роль еліт в процесі практичної реалізації концепту людиноцентризму та розробці практичних рекомендацій розвитку творчості й обдарованості, зорієнтованих на формування людини епохи „суспільства знань”.
- Науково-методичні засади формування регіонально-розподіленої мережі пошуку і розвитку обдарованих дітей. (прикладне дослідження) 2010-2011 рр. Мета – створення наукових засад методичного, організаційного та інформаційного забезпечення функціонування регіонально-розподіленої мережі пошуку і розвитку обдарованих дітей. Призначення: створення та перевірка функціональності регіонально-розподіленої мережі пошуку і розвитку обдарованих дітей як складової сучасного навчального процесу.