Семінар проходив в рамках спільного експерименту: «Соціалізація старшокласників засобами Інтернет-технологій» (2016-2018рр.).
Метою семінару визначено – пошук інноваційних методів та технологій психолого-педагогічної підтримки та супроводу процесу соціалізації обдарованих старшокласників в Інтернет-середовищі.
Протягом семінару були висвітлені наступні питання:
- психологічна підтримка соціалізації інтелектуально обдарованих учнів;
- педагогічний супровід соціалізації обдарованих старшокласників;
- реалізація програм та проектів щодо роботи з обдарованими учнями у мережі Інтернет;
- особистість учителя у процесі соціалізації обдарованих учнів;
- проблеми соціалізації та Інтернет: позитивні та негативні вектори впливу;
- організація роботи з батьками щодо попередження проблем соціалізації обдарованих учнів.
У роботі семінару взяли участь 58 учасників, серед яких: керівник управління освіти Чернігівської міської ради, директор Методичного центру управління освіти Чернігівської міської ради; наукові співробітники Інституту обдарованої дитини НАПН України; представники експериментальних навчальних закладів, а саме м.Ізмаїлу та м.Черкас; адміністрація, психолог, вчителі-предметники, вчителі початкових класів Чернігівського ліцею № 32; представники інших районних освітніх закладів м. Чернігова (заступники директорів з навчально-виховної роботи, вчителі-предметники, шкільні психологи).
Під час семінару було проведено пленарне засідання, майстер-класи, воркшопи, тренінги.
Зі вступним словом до присутніх на семінарі звернувся керівник управління освіти Чернігівської міської ради Василь Білогура. Він зазначив про значимість роботи з обдарованими учнями в освітньому процесі будь-якого закладу, та наголосив про величезний вплив Інтернету на сучасне покоління, що потребує обов’язкового врахування при навчанні та вихованні учнів.
На пленарному засіданні виступив науковий консультант експерименту – Камишин Володимир, який зазначив що тема семінару вкрай актуальна, оскільки Інтернет є невід’ємною частиною сучасного життя не тільки дорослого, а й школярів. Про соціальні мережі, які негативно впливають на соціальний розвиток саме обдарованих учнів. Про наявність в мережі Інтернет суїцидальних спільнот («Синій кит», «Море китів», «Тихий дім»). Й про те, що вчителі повинні враховувати ці проблеми і не залишати учнів наодинці, а навпаки упереджати можливі негативні наслідки.
Тарасюк Людмила Василівна, кандидат педагогічних наук, директор Чернігівського ліцею № 32 виступила із доповіддю «Система забезпечення якості освіти засобами особистісного розвитку учнів та педагогів», у якій повідомила, що учителі ліцею постійно підвищують свій кваліфікаційний рівень професійної діяльності, беруть участь у семінарах, майстер-класах тощо.
У своїй доповіді «Площа ідей як форма роботи із талановитою молоддю, (за підсумками стажування у ЦЕРН (Швейцарія)», Іваницька Наталія Анатоліївна, кандидат педагогічних наук, заступник директора з НВР Чернігівського ліцею № 32 підкреслила про різні підходи до підтримки та супроводу обдарованих учнів до участі у конкурсах та проектах міжнародного рівня. У нас, здебільшого – це супровід одним вчителем одного учня. У Швейцарії – на один проект залучають учнів з різних країн та надають консультації одночасно кілька науковців з різних галузей знань.
Сеніна Наталія Олександрівна, практичний психолог Чернігівського ліцею № 32. презентувала учасникам семінару результати діагностики учнів ліцею щодо рівня їх соціалізації в рамках спільного експерименту з Інститутом обдарованої дитини НАПН України. Експеримент, що триває другий рік надав вагомі результати, які враховано класними керівниками для побудови й проведення виховних заходів з учнями (виховних годин, квестів, спільних учнівсько-батьківських заходів), а також надано індивідуальні консультації учням, підібрано корекційно-розвивальні програми для групової роботи психолога з учнями.
Ксенія Аантоліївна Андросович, канд.психол.наук,завідувач відділу інтелектуального розвитку обдарованої особистості ІОД НАПН України, представила попередні результати експериментальної діяльності за темою «Соціалізація старшокласників засобами Інтернет-технологій»(2016-2017рр.). До експерименту включено 19 освітніх закладів України. Особливу увагу було приділено вивченню впливу мережі Інтернет на соціалізацію обдарованих учнів, визначенню позитивних та негативних факторів впливу. Серед негативних проявів Інтернет соціалізації виокремлено: порушення психофункціонального стану користувачів, незахищеність особистої інформації; неадекватне сприйняття ситуації через недостовірність та неструктуроване нагромадження інформації; проблеми в навчанні й вихованні через розбіжність мережевих і реальних суспільних норм і цінностей відхід від реального життя; неможливість налагодити контакти з реальними людьми, обмеження традиційних видів діяльності (спілкування, гри); фінансові витрати тощо).
Людмила Василівна підкреслила, що співпраця з ІОД НАПН України (з 2016 року) є плідною та надихає педагогічний колектив підходити до своєї справи більш науково, спонукає на креативну підготовку додаткових навчальних матеріалів до уроків з використанням Інтернет-технологій.
Змістовними були й інші доповіді, що зазначені у програмі семінару.
Висновки.
Підводячи підсумки насиченого дводенного заходу, учасниками визнано, що тема науково-практичного семінару є вкрай актуальною, такою, що потребує рішення широкого кола наукових та практичних проблем, з нею пов’язаних.
У глобальній мережі міститься велика кількість ресурсів, що впливають на розвиток обдарованого учня та містить як позитивний так і негативний вплив – це варто враховувати.
Оскільки, Інтернет допомагає й значно полегшує встановлювати й здійснювати комунікацію, об’єднуватися за інтересами за посередництва соціальних мереж, тому учитель може й має виступити наставником у соціалізації особистості школяра з інноваційним підходом і застосуванням засобів Інтернету.
Недослідженими ще залишаються питання соціально-психологічної адаптованості обдарованих учнів в умовах інформаційно-освітнього середовища, вивчення факторів впливу на їх професійне самовизначення і самореалізацію. Потребують розробки методичних рекомендацій для педагогічних працівників, психологів, батьків з означеної проблематики.
Доцільним визнано продовжити спільну експериментальну діяльність.
|